Forside Nyheder Nyhedsoversigt Ramirent øger indtjeningen gennem slanket organistion

Ramirent øger indtjeningen gennem slanket organistion

Ved at effektivisere organisationen øgede materieludlejningsselskabet Ramirent indtjeningen markant i 2016. Virksomheden står nu stærkt i konkurrencen om kunderne og vil fortsætte den positive udvikling.

Det var en væsentligt mere trimmet og effektiv udgave af Ramirent, der gik ind til 2016, hvilket er hovedårsagen til den kraftigt forbedrede bundlinje, som kan aflæses i den netop offentliggjorte koncernrapport for 2016. Danmarks tredjestørste udlejningsselskab formåede at vende resultatet før skat fra et minus på 900.000 kroner i 2015 til et plus på 13,5 millioner kroner. Det positive resultat blev opnået på trods af en marginal omsætningstilbagegang på 1,3 procent til 310,5 millioner kroner. 

– Vi har skabt en sund indtjeningsudvikling. Dog er vi fortsat ikke tilfredse med en overskudsgrad på den primære drift på 4,4 procent. Men vi er tilfredse med udviklingen og fremgangen og forventer, at den positive tendens fortsætter. Målet for de kommende år er, at Ramirent skal være Danmarks bedst performende udlejningsselskab til bygge- og anlægsbranchen. Det skal ske ved at fokusere på de projekter, som bedst matcher vores kompetencer og sortiment, og hvor vi kan skabe mest værdi for kunden, siger André Bakke, direktør i Ramirent. 

Ramirent vil fortsætte med at servicere såvel mindre og mellemstore håndværkervirksomheder med udlejningsmateriel og har samtidig nogle særlige kompetencer i forhold til de store byggeprojekter, da virksomheden udover at udleje maskiner og værktøj kan opstille komplette løsninger, både hvad angår byggepladsetablering og –drift. Hertil henvender Ramirent sig også til industrien og det offentlige segment, særligt hvad angår midlertidige opholdsfaciliteter til for eksempel kontorlokaler, undervisning eller beboelse.

Træffer hurtigere beslutninger
Effektiviseringsprocessen har været i gang siden 2014 med en lang række omkostningsbesparelser, der har optimeret driften. Organisationen blev reduceret i antal af medarbejdere og i 2015 lukkede kundecentret i Roskilde, og Svendborg afdelingen blev solgt fra. Samtidig har Ramirent insourcet maskinreparationer og udskiftet samtlige it-systemer. Den største effekt kommer dog af en fladere og mere transparent organisation, der hurtigere kan træffe beslutninger. 
    
– Den nye struktur og de forbedrede systemer og interne processer har betydet markant bedre rating på vores kundetilfredshedsundersøgelser – et område vi ellers led under tidligere. Kunderne oplever, at kvaliteten af vores arbejde er bedre, og at vi holder, hvad vi lover, fortæller André Bakke. 

Massive investeringer i materiel
Sideløbende med omkostningsbesparelserne har Ramirent investeret et trecifret millionbeløb i nyt materiel. Virksomheden har blandt andet indkøbt nye valsetog, læssemaskiner, dumpere, gravemaskiner og meget andet. 

– En bred og moderne maskinpark skaber mere værdi for kunden, da de rette maskiner til opgaven øger kundernes produktivitet samt reducerer antallet af nedbrud – godt understøttet af vores interne maskinreparationer. Og netop værdiskabelse er vores vigtigste opgave og essentielt for at nå målet: At være branchens foretrukne partner indenfor materieludlejning og samlede løsninger, siger André Bakke.

_BF_1893.jpg 27102016_0256.jpg _BF_4259.jpg

Yderligere oplysninger
André Bakke, Direktør
andre.bakke@ramirent.dk
Mobil +45 24 88 77 01

Ramirent er et af Danmarks største udlejningsvirksomheder med kunder i entreprenørbranchen, industrien og det offentlige segment. Virksomheden er en del af den finske Ramirent Group, der er aktiv i ti lande. I Danmark består Ramirent af 150 medarbejder fordelt på 13 kundecentre over hele landet.  www.ramirent.dk.