Forside Nyheder Referencer Hurtig indsats efter en brand

Kapløb mod tiden

På rekord tid fik Ramirent A/S etableret en 1.700 m² stor skurby efter en voldsom brand på Gribskov Efterskole

Det var en ret håbløs situation, Gribskov Efterskole pludselig befandt sig i natten mellem den 15. og 16. marts i år. En voldsom brand hærgede den populære skole ved Vejby i Nordsjælland, og mange lokaler, heriblandt køkkenet og en del af kostelevernes værelser, blev flammernes bytte. Det skabte problemer for dels de 84 elever, der stod foran en vigtig eksamen, dels for kommende elever.

- Vi fik hurtigt tilbud fra forskellige materieludlejningsvirksomheder, blandt andet Ramirent, fortæller skolens forstander Søren Møller.
- For os var det ultimativt, at skolen kunne fungere hurtigst muligt på alle de primære områder, senest 14. april, hvilket altså var en frist på kun 19 dage. I nært samarbejde med vores forsikringsselskab Alm. Brand kom vi hurtigt frem til, at Ramirent var det eneste af firmaerne, der havde format til at løfte den store og tidspresset opgave.

Enkelt, men dog komplekst
- Overordnet var opgaven såmænd enkel nok, men alligevel kompleks på grund af omfang, tidsfrist og påske helligdagene, forklarer entrepriseleder Kåre Lindberg, Ramirent.
- Efter det indledende møde med skolens forsikringsselskab Alm. Brand og forstanderen blev alle relevante medarbejdere hasteindkaldt på Ramirents hovedkontor i Greve. Her blev sagen gennemgået og slagets gang planlagt.

Stærk logistik
- Kort tid efter bevægede en lang karavane af lastbiler sig af sted mod Vejby med skurvogne og pavilloner. Hvor Ramirent normalt klargør sit materiel fuldstændigt, før det forlader os, måtte vi på grund af den stramme tidsplan gøre det i Vejby – sideløbende med, at de 1.700 m2 blev bygget op, og installeret. Det demonstrerede virkelig, hvor stærk vores logistik er.

- Skolebyen blev placeret på boldbanen, og der blev hurtigt anlagt en ny indkørsel, stisystemer, bygningerne opført, kloakering, gas og el tilsluttet; sidstnævnte medførte bl.a., at DONG meget hurtigt måtte etablere en helt ny transformerstation, da der ikke var strøm nok i området. De handlede meget hurtigt og professionelt.

- Forløbet blev succesfuldt, og vi nåede det, vi havde aftalt, til tiden. Det skyldes primært en unik indsats fra vores medarbejdere, vores stærke logistik og det forhold, at Ramirent er så stor, at vi kan trække materiel og ekspertise fra vores øvrige afdelinger.

Stor ansvarsfølelse
- Det har været et helt igennem positivt og imponerende forløb, understreger forstander Søren Møller. - Ramirent har efter min bedste overbevisning strakt sig væsentlig længere, end de havde behøvet og har hele vejen udvist en meget stor ansvarsfølelse. Tingene er leveret ordentligt, og i dag tænker vi jo slet ikke på, at det kun er en midlertidig løsning, vi bevæger os rundt i.

Køkkenet
- Specielt må jeg nok fremhæve etableringen af vores køkken, der blev noget af en udfordring, fortsætter Søren Møller.
- At få et industrikøkken op at stå stiller i sagens natur meget skrappere krav, end hvis det bare havde været et thekøkken. Gulvene skal være forstærkede for at kunne bære det tunge køkkeninventar, der skal være let adgang for fødevareleverandørerne, som så fik bygget deres egen indkørsel, der skulle tages højde for brand- og sikkerhedskrav, strømmæssigt var det yderst komplekst, og tilslutning af gaskomfurer er ikke bare venstrehåndsarbejde. Dette og meget andet skulle efterfølgende godkendes.

- Ramirent tog hånd om alt på en grundig, men tilpas afslappet facon. Med hensyn til køkkenet var der en løbende dialog med vores køkkenleder Tanja Birkkjær. Hun har været meget imponeret over Ramirentfolkenes indsats, personlige nærvær - og også hjælpsomhed med fx at flytte rundt med køkkeninventar – en opgave, der bestemt ikke stod i deres arbejdsbeskrivelse. Hun kvitterede til gengæld med at byde på frokost og hjemmelavede boller.

Forsikringsselskabet
- Det specielle ved denne situation var jo, at der var tale om en kostskole med elever, der skulle tages hånd om; deres undervisning er jo omdrejningspunktet i det hele, supplerer taksator i Alm. Brand Øyvind Kleveland Nielsen.
- Her forstod Ramirents folk at prioritere rigtig fint, idet de hele tiden lagde vægt på, at eleverne skulle behandles godt og med respekt. Jeg er helt enig med Søren i, at Ramirent ikke bare leverede ”varen”, men betydeligt mere.